Afyon Güzelleri- Ekmek Kadayıfı ve Kaymak

Önce Afyonkarahisar'da başladı, fotoğrafımda gördüğünüz ekmek kadayıfının hikayesi. İstanbul falan derken, taa buralara geldi, bavulumun içinde. İstanbul'da gazetenin birinde gördüm ilk, bir reklamdı hatırladığım kadarıyla. Düştü bir kere aklıma ya mutlaka yemeliyim dedim. Oysa belki o kadar düşünsem aklıma gelmezdi. Hani burada akla gelse yapacak birşey yok ağzın sulanır, sulanır ama yalancılarıyla avunursun belki. Ama İstanbul'da olunca bir tatlıcıya gidersin, alırsın bir porsiyon, şöyle bol kaymaklı(e tabii pek kalorili) ya da gidersin Mısır Çarşısına (gezmeye bayılırım, özellikle kahvecinin sokağından birkaç kez geçerim) alırsın ve evde yaparsın ya da annen yapar sen afiyetle yersin. Ben kısa yolu tercih ettim ve tatlıcıdan aldım bir güzel. Kardeşim dayanamamış, şirketin Afyon şubesini aramış istetmiş oradan. Dayımda İstanbul'a ziyarete gelirken Uşak'ın meşhur ev baklavasından almış, hem de 2 kilo. Ye babam ye, biter mi? Bitmeyince bizim Afyon güzeline sıra gelmedi tabii. Zaten ben geçirmiştim hevesimi. Ama anneciğim kıyamadı tabii, özellikle damadına. 'Götürürsün, orada pişirir yersiniz' dedi. Dayımın getirdiği haşhaş ezmelerinide almaktan son anda vazgeçince bari kadayıf gelsin dedim.
Çocukluğumda annem çok sık yapardı bu tatlıyı. Pek tercih etmezdim o zamanlar. Hatta annem sobanın üzerine koyardı, neredeyse akşama kadar yavaş yavaş pişirirdi. Çok klasik bir söz ama o lezzet hiç olmuyor değil mi?? Çocukken yenilenler daha mı güzeldi yoksa gerçekten tadlar mı değişti? Sanırım bu daha çok eskiye duyulan özlemden dolayı böyle. Yoksa aklıma neden gelsin ekmek kadayıfı. Türkiye'de yaşıyor olsam son tercihim olacak tatlılardan biri belki. Burada öyle değil ama, olmadığı için daha başka, ulaşılmaz olduğu için daha özel .
Neyse, evde 2 aydır doğru dürüst yemek yüzü göremeyen sevgili kocam bayıldı bunu görünce. Ben de yaptım tatlıyı, internetde bayağı bir gezdim tarif için.
Eşime göre biraz 'şırasız' olmuş. Ben şekerini verilen ölçüden biraz daha az kattım. Öyle ağdalı tadını sevmediğim için. Ama iki kişilik bir aile olduğumuz için bize çok geldi. Yarısını ayırıp daha sonra yapma fikri, şerbetini koyunca aklıma geldiği için iş işten geçmişti bile. Neyse arkadaşlarıma ikram ettim ben de. Yoksa kimin aklına gelirdi ki, Montreal'de Afyon'un ekmek kadayıfı...


Bu kadar uzun laftan sonra buyrun size tarif...





Malzemeler;

- 1 adet küçük boy ekmek kadayıfı
- 6 su bardağı şeker ( ben 5 bardaktan biraz fazla koydum)
- 5 su bardağı su
- 1/2 limon suyu

Üstü İçin;

*Kaymak ( Ben dondurma kullandım)

Yapılışı;

- Kadayıfı, kenarları yüksek ve kadayıftan daha büyük bir tepsiye yerleştirin. Üzerine de 5-6 bardak sıcak su döküp, kapalı olarak 15-20 dk kabarmasını bekleyin.
- Bu arada şeker ve suyu karıştırın ve 1o dk kadar kaynatın. Limonu ekleyip ateşten indirin.
- 1 kepçe şerbeti alıp küçük bir tavada koyu kıvama gelene dek kaynatın. 1/2 su bardağı su ekleyin ve bunu şerbete ilave edin. ( Karamelize olmuş şeker tatlının lezzetini arttırıyor)
- Kadayıfın üstüne kağıt havluyla hafif bastırarak fazla suyunu alın.
Şerbeti ekleyin.
- Orta ısıda , arada kenarlardaki şerbeti tatlının üstüne gezdirerek pişirin. (Ateş tepsinin her tarafına dağılır vaziyet de olmalıdır.) Daha büyük bir tepsi ile üstünü kapatın. Bu şekilde (sürekli kontrol ederek), şerbet koyu kıvama gelene kadar pişirin. En son üstünü açıp 5-7 dk daha kaynatın.
- Ilıkken ya da soğuyunca kaymakla ya da benim yaptığım gibi dondurmayla servis yapın.

* Burada bir-iki pastanede kaymak satılıyor ama ben tazeliğinden emin olmadığım için hiç almadım. Linklerimde yeralan A La Di Stasio'nun bir bölümünü Tv de izlediğim bir gün, konuk aşçı 'scone' tarifini yaparken üzerine koymak için %35'lik kremadan bizim kaymağı yapmıştı.
Tarifi denedim ve gerçekten aynı kaymak tadında oldu. Görüntüsü tam bildiğimiz kaymak gibi olmasa da tadı aynıydı. Ben kadayıfın yanına zamanım olmadığı ve evde o an için krema olmadığı için yapamadım.

Tarifi sizin için buraya çeviriyorum.

Malzeme;

- 250ml=1 kap %35 biolojik krema

Yapılışı;

- Fırınınızı 200 F(100 C) ayarlayın. Kremayı pyrex bir kaba ya da borcama dökün. Krema 1,5 parmak kalınlığında kalmalı, borcamın dibinde.
- Borcamı alimunyum folyo ile örtün ve fırında, hiç dokunmadan 4 ya da 5 saat pişirin. Piştikten sonra buzdolabında birkaç saat soğutun.
- Kaymağı karıştırın ve hava almayan kuru bir kavanoza koyun. Buzdolabında bu şekilde 1 hafta kalabilir..

Notlarım; Ben, biraz da meraktan dayanamadığım için erken çıkarttım fırından. Fırını birkaç kez açtığım ve fırından erken çıkarttığım içintam katı olmadı. Ama tv de izlediğim tam anlamı ile kaymaktı.
Kahvaltıda balla nefis gitti..

Yorumlar

  1. eh hanife, ben simdi Allahin Houstonunda nerede bulacagim ekmek kadayifini,
    harika olmus ellerine saglik
    resime bakayim ic gecireyim artik,

    YanıtlaSil
  2. Hay Allah razi olsun senden Hanife! Bu kaymak tarifi cok makbule gecti. Ben yillar once kremayi yavas yavas pisirip karistirarak yapmaya calismistim ama sonucta guzel bir tereyag olmustu. Bu daha kolay tarifi mutlaka deneyecegim.

    YanıtlaSil
  3. Zeynep, yillar once ben bir Ermeni yemek kitabindan buldugum su tarifi yapardim. Yerini tutmasa da ekmek kadayifini hatirlatiyor. Belki isinize yarar diye buraya yaziyorum.

    Ayesh el Saraya

    1 tane (1 gunluk bayat) yuvarlak ekmek
    3 1/2 bardak seker
    2 1/2 bardak su
    2 cay kasigi limon suyu
    1 caykasigi portakal cicegi esansi (ben koymadim)
    450 gm kaymak (ya da 1 bardak cig krema)
    1 bardak ince cekilmis antep fistigi

    Ekmegi ortadan ikiye kes. Bir yarisini sonra kullanmak uzere dondurucuya kaldir. Digerinin kabugunu (buna kabuk denmezdi degil mi?) kes. Kek yaptigin firin isisinda soyle rengi donup kitirlasincaya kadar pisir. Uzerine birazcik su serpip nemi emmesi icin temiz bir havlu ile kapatip beklet. Sonra hafifce yagli bir firin ya da piza tepsisine al.

    Bu arada agir bir tavaya sekeri koy. Hafif ateste eriyip, kahverengilesinceye kadar pisir. Eline eldiven giyip, tavanin kapagini kalkan gibi kullanarak, yavas yavas suyu ilave et. Aman elini yakma !! Iyice karistir ve limon suyu ile kullaniyorsan portakal cicegi suyunu ekle. Surubun birazini ekmegin ustune dok, 10 dk sicak firina sok. Biraz daha surup dok, bu sefer 20 dk. kadar firinda beklet. Dikkatlice ekmegi ters cevir, surubun kalanini uzerine dok. Her seferinde sadece surup emilinceye kadar firinda tut, yoksa ekmek karamellesiyor ve yenmesi zor oluyor. Kaymak veye cirpilmis krema ve fistik garnisi ile ikram et.

    YanıtlaSil
  4. biyolojik krema amerikada hangi isimle geciyor acaba? ekmek kadayifinida cok olmasa severim bende:)ellerine saglik...

    YanıtlaSil
  5. zinnur deneyecegim bu sekilde ellerine saglik, bu tarifi guruba yollarsan sevinirim, diger dostlarda faydalansin ne dersin?

    YanıtlaSil
  6. Zeynep'ciğim,
    Sağolsun Zinnur güzel bir tarif göndermiş. Ben zaten tarifi yazarken aklıma sen geldin desem yalan olmaz. Zeynepciğimin canı ister dedim kendi kendime.. Ama Tarif cok guzel geliyor kulaga, neden olmasın değil mi?

    Zinnur'cuğum, krema bu şekilde hakikaten kaymak oluyor. Balla karıştırp afiyetle yemiştik. Eşimde yap deyip duruyor ne zamandır. Ben biraz da bilerek geçiştiriyorum, kalorisinden dolayı. Ama çaresiz yapacağım tabii yakında:)

    Merhaba Arzu,
    Marketelerde oragnik ürünler satan bçlümlerde bulabilirsin. Ben ilkinde normal kremayla yapmıştım. Güzel olmuştu. %35 lik krema yani yağ oranı en yüksek olanı alman gerekir.

    Sevgilerimle.........

    YanıtlaSil
  7. Zeynep, dedigim gibi epeydir yapmamistim bunu. Ama senin grupla paylasma onerin uzerine, ilk firsatta bir daha deneyecegim. Boylece hem miktarlari dogrulamis, hem de bir resmini cekmis olurum. Ondan sonra daha guvenle grupla paylasabiliriz.

    YanıtlaSil
  8. Cok guzel ancak tadimlik yemek lazim!

    YanıtlaSil
  9. Kesinlikle tadımlık Yuvakuran. Ne kadar kalori içerdiğini bilmek bile istemiyorum:)

    YanıtlaSil
  10. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  11. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  12. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  13. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  14. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  15. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  16. ellerine sağlık hanife...
    ekmek kadayıfını çok severim, özellikle bol kaymaklı oldu mu...tabi kalorisi de bol oluyor :)ben hiç yapmayı denemedim ama anneciğim çok güzel yapar...
    sevgiler...

    YanıtlaSil
  17. Merhaba Hatice,
    Benim deilk denemem. Bayağı bir uğraştım yani acemisi olduğum için. Kalorisi çok fazla dediğin gibi. Tadımlık yemek lazım:)
    Sevgilerimle..

    YanıtlaSil
  18. SELAMLAR HANIFE HANIM,pardon ama ben bu kaymagi yapmak icin ne tip bir krema lazim sivimi ,hani mikserle cirpinca koyulasip pastalara surdugumuz corbalara soslara koydugumuzmu,yurtdisindan yaziyorum acaba (SLAGRAHM)mi diyosunuz????????????????

    YanıtlaSil
  19. SELAM,BU FIRIN 200 DERECEMI YOKSA 100 mü anlayamadim ???

    YanıtlaSil
  20. MERHABA ARKADASLAR TURKLER BIR BISEKILDE SÜREKLI GUNAH KECISI GOSTERILIYOR LÜTFEN FRANSAYLA ALAKALI TARIFLER VE MARKA ÜRUNLER YAYINLAMAYALIM :( :( gön:BIR TÜRK

    YanıtlaSil
  21. Merhaba Arkadaslar,
    Sivi halde satilan whiping cream kullanacaksiniz. Bahsettiginiz seyin ne oldugunu ne yazik ki analadim, sanirim almanca. Creame a foutter veya whiping cream. Yag orani en yuksek, cirpildiginda kopuk kopuk olan krema yanii.

    Firinin dercesi 200 F
    ya da 100 C
    Amerika'da F derece kullaniliyor saniyoru, Turkiye'de C.
    Turkiye'deki firinlar icin 100 C.

    YanıtlaSil
  22. fotoğrafta istanbul ekmek kadayıfı kullanırsanız (daha beyaz)görüntü daha hoş olur değil mi?

    YanıtlaSil
  23. Ikisi arasindaki renk farkini bilmiyorum ne yazik ki.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Iki Guzel Salata Tarifi

Kremalı Pestolu Dil balığı

Tavuklu ve Bulgurlu Yuvalama-Zekiye Annem Usulu